Control de despeses en relació amb els desplaçaments oficials dels alts càrrecs

La Comissió Permanent, en la seva reunió de 19 de gener de 2023, va aprovar les Normes sobre indemnitzacions per raó de servei amb motiu de viatges i despeses de caràcter protocol·lari o representatiu amb càrrec al pressupost del Consell General del Poder Judicial que tenen origen en les normes d'actualització del règim de control de gestió i transparència del Consell General del Poder Judicial aprovades per acord del Ple de 28 de juny de 2012.

En la mateixa Comissió Permanent es va acordar delegar en la Comissió d'Afers Econòmics les competències en matèria d'autorització de comissions de servei o de viatge en territori nacional, llevat d'assistències a Ple, a comissions legals, a grups de treball formalment constituïts, a fòrums  i observatoris en què el Consell hi estigui representat, a actes oficials organitzats pel Consell o amb presència oficial d'aquest i a preses de possessió de magistrats/ades del Tribunal Suprem i de presidents/entes dels tribunals superiors de justícia, de conformitat amb el que estableix l'article 13.1.de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

En les normes aprovades per la Comissió Permanent es regula el sistema de control de despeses, per als seus alts càrrecs, en els termes següents:

1.1 Règim de viatges oficials

1.1.1 Autoritzacions

El president, els vocals sigui quina sigui la comissió a la qual pertanyin i el secretari general (alts càrrecs), per a la realització dels viatges oficials, estaran sotmesos al següent règim d'autoritzacions:

a) Assistència al Ple, a la Comissió Disciplinària, a la Comissió d'Afers Econòmics, a la Comissió d'Igualtat i a la Comissió Permanent en funcions de Qualificació.
L'autorització de la comissió de servei o de viatge s'entendrà concedida amb la convocatòria de les reunions corresponents.
b) Grups de treball formalment constituïts, fòrums i observatoris en què el Consell estigui representat, actes oficials organitzats pel Consell i actes amb presència oficial del Consell.
L'autorització de la comissió de servei o de viatge s'entendrà concedida amb la convocatòria de les reunions corresponents.
c) Assistències a preses de possessió de magistrats del Tribunal Suprem i de presidents dels tribunals superiors de justícia.
L'autorització de la comissió de servei o de viatge s'entendrà concedida amb la convocatòria de la presa de possessió.
d) Altres activitats en territori nacional.
L'autorització de la comissió de servei o de viatge haurà de ser concedida per la Comissió d'Afers Econòmics, llevat que per raons d'urgència no sigui possible l'autorització en termini. En aquest darrer cas serà autoritzada pel president de la Comissió d'Afers Econòmics.
En el cas de viatges del president de la Comissió d'Afers Econòmics, les autoritzacions per raons d'urgència seran competència del president del Consell.
Les sol·licituds d'autorització de comissió de servei o viatge en territori nacional dels Alts Càrrecs hauran de cursar-se amb la deguda antelació a través de la Comissió d'Afers Econòmics, enviant un correu electrònic a cae@cgpj.es.
El president de la Comissió d'Afers Econòmics o, si escau, el president del Consell donarà compte a la Comissió esmentada de les autoritzacions tramitades per raons d'urgència.
e) Activitats fora del territori nacional.
La Comissió Permanent aprovarà a efectes econòmics l'autorització de la comissió de servei o de viatge fora del territori nacional.

1.1.2 Comunicacions

Els desplaçaments per assistir a grups de treball formalment constituïts, a fòrums i observatoris on el Consell estigui representat, a actes oficials organitzats pel Consell o amb presència oficial del Consell (1.1.1.b) i a preses de possessió de Magistrats del Tribunal Suprem i de Presidents dels Tribunals Superiors de Justícia (1.1.1.c), es comunicaran a través de la Comissió d'Afers Econòmics, enviant un correu electrònic a cae@cgpj.es, amb caràcter previ al desplaçament, únicament als efectes de la inclusió de la informació en l'ordre del dia de la Comissió d'Afers Econòmics i en el Portal de Transparència (model 8). 

1.1.3 Transparència de les autoritzacions i de les comunicacions

Els alts càrrecs del Consell hauran d'indicar, en les seves sol·licituds d'autorització i en les seves comunicacions, el lloc, la data i la finalitat dels seus viatges oficials.
Les autoritzacions i les comunicacions es reflectiran en el portal de transparència del Consell, mitjançant la publicació de l'ordre del dia i de les actes de la Comissió d'Afers Econòmics i de la Comissió Permanent, així com a través de la publicació trimestral de la relació dels viatges realitzats pels alts càrrecs del Consell.
Les autoritzacions i les comunicacions seran necessàries per a la tramitació de la liquidació del viatge.

 

1.2 Justificació de despeses de viatge

Quan els alts càrrecs del Consell duguin a terme, en territori nacional, alguna de les funcions que, d’acord amb el Reial decret 462/2002, de 24 de maig, sobre indemnitzacions per raó del servei, donen dret a indemnització, seran rescabalats de conformitat amb el règim general de dietes, amb les limitacions i restriccions que s’indiquen tot seguit.

En aquests casos seran aplicables les dietes i manutenció corresponents al grup 1

Grup

Allotjament

Manutenció

Total

Alts càrrecs

120,00

53,34

173,34

Per emplenar el formulari corresponent, quan es tracti de viatges dins del territori nacional, es farà constar necessàriament, en la liquidació de despeses, l'autorització o comunicació del viatge (apartat 1.1.3 de les normes), l'activitat concreta del viatge oficial relacionada amb el càrrec i les funcions, a més de la destinació, l'itinerari, les dates i els horaris de sortida i tornada.
Els dies de desplaçament, llevat de causa justificada, comprendran els de realització de l’activitat més els dies anterior i posterior, si són necessaris, a efectes del desplaçament o del desplegament de l’activitat.
A aquest mateix efecte, quan es tracti d'un viatge a l'estranger, serà necessària l'autorització prèvia de la comissió de servei o de viatge de la Comissió Permanent en què hauran de constar les condicions per als desplaçaments i el pressupost corresponent. Igualment, hauran de reflectir-se en la liquidació de despeses la destinació, l'itinerari, les dates i els horaris de sortida i tornada, que hauran de correspondre's amb els autoritzats per la Comissió Permanent, llevat d'emergència o imprevist justificats, que haurà de ser valorada per la Comissió esmentada.

1.3 Residència familiar

Residència familiar en terme municipal diferent del de destinació: per garantir la igualtat de tots els vocals amb independència de la seva residència i atesa la temporalitat del càrrec, en aplicació del Reial decret 462/2002, de 24 de maig, els alts càrrecs tenen dret a ser rescabalats de les despeses de desplaçament generades com a conseqüència del manteniment de la residència familiar en un municipi diferent del de destinació. Aquests desplaçaments es limitaran a un viatge d’anada i tornada la setmana i els festius o períodes de vacances, llevat de circumstància excepcional degudament justificada. A la liquidació de despeses corresponent s’haurà de fer constar que el motiu d’aquests viatges és el desplaçament a la residència familiar.

1.4 Classe dels viatges

Els desplaçaments amb avió dels/de les Alts Càrrecs del Consell s'acolliran a la tarifa més econòmica que resulti idònia per a l'activitat de què es tracti, i es podrà utilitzar la classe superior a turista exclusivament en viatges de més de tres hores de durada o quan no hi hagi bitllets disponibles en aquesta categoria. En aquest cas, caldrà presentar justificació de l'agència de viatges en liquidar el viatge.

Els desplaçaments en AVE es faran en tarifa turista, i es podrà utilitzar la classe superior a turista quan no hi hagi bitllets disponibles en aquesta categoria. En aquest cas, caldrà presentar justificació de l'agència de viatges en liquidar el viatge. Les activitats es planificaran amb temps suficient i, en qualsevol cas, s'acolliran a les tarifes més econòmiques possibles.

1.5 Viatges amb assistència del personal del Consell

La necessitat dels alts càrrecs de viatjar amb càrrec al pressupost del Consell, assistits per personal al servei d’aquest, ha d’estar expressament justificada en la documentació de l’expedient amb referència explícita a les activitats concretes que ha de realitzar el personal esmentat. En aquests casos, els alts càrrecs han de viatjar assistits pel personal del Consell imprescindible i tan sols quan el desplaçament del personal esmentat sigui estrictament necessari per a l’acompliment de l’activitat concreta que motiva el seu desplaçament.

1.6 Despeses de caràcter protocol·lari o representatiu dels alts càrrecs

Són les despeses que es produeixin com a conseqüència dels actes de protocol i representació que els alts càrrecs del Consell tinguin necessitat de fer en el compliment de les seves funcions, tant en territori nacional com a l'estranger, sempre que aquestes despeses redundin en benefici o utilitat de l'Administració de justícia i per a les quals no hi hagi crèdits específics en altres conceptes.
Els alts càrrecs del Consell hauran de descriure l'objecte de la despesa que serveixi de justificació i una referència al càrrec o la professió de la persona o les persones que l'han originat (membre o alt càrrec del Govern, parlamentari, autoritat judicial, local, d'organisme constitucional o similar). I això per tal de determinar que les despeses efectivament s'han realitzat amb fins protocol·laris o representatius i que s'ajusten a les activitats pròpies d'aquest òrgan.
Quan les despeses de caràcter protocol·lari o representatiu tinguin lloc durant un dels viatges a què es refereix l'apartat anterior, es liquidaran de forma conjunta amb les de desplaçament, allotjament i manutenció que, si escau, s'hagin originat.

1.7 Bestretes

Els alts càrrecs del Consell, sempre que facin viatges oficials per compte del Consell o hagin de fer una despesa en concepte d'“atencions protocol·làries i representatives”, podran sol·licitar una bestreta a la Gerència del Consell per l'import aproximat de les despeses de manutenció, allotjament i desplaçament que li puguin correspondre, complint les exigències següents:

- Presentar per escrit el model II (Bestreta viatge oficial), amb un mínim de 24 hores d'antelació a la seva disponibilitat, si el viatge es fa en territori nacional o si és a l'estranger i la moneda sol·licitada és l'euro.
- Presentar el model III si el viatge té lloc en territori estranger i la bestreta se sol·licita en una altra divisa. Si la divisa sol·licitada és el dòlar, la bestreta s'haurà de presentar amb un mínim de 24 hores d'antelació a la seva disponibilitat. En el cas que se sol·licitin altres divises diferents del dòlar, la petició ha de fer-se amb un mínim de 48 hores utilitzant així mateix el model III.
- Liquidar les despeses generades, una vegada finalitzat el viatge o feta la despesa protocol·lària per a la qual s'ha demanat la bestreta, en un termini màxim de deu dies hàbils a comptar de la terminació del viatge.

L'import anticipat es descomptarà de la quantitat total a pagar a la persona interessada que resulti després de fer la liquidació de despeses.
Si cal reintegrar diners de la bestreta, es podrà optar entre reintegrar-los en efectiu, en un xec a nom del Consell o mitjançant una transferència bancària al compte del Consell. No es poden sol·licitar noves bestretes mentre no es reintegrin, si escau, els saldos resultants de liquidacions de despeses realitzades. 

1.8 Liquidació de despeses

Quan es realitzin viatges oficials amb dret a indemnitzacions, caldrà presentar les liquidacions corresponents en els primers deu dies del mes següent després de la realització de la despesa juntament amb el resum mensual de liquidacions (model 4.3 i, si escau, model 4.4).

S'emplenarà un únic imprès per viatge (model 1.1), on apareixeran detallats els justificants de les despeses de desplaçament, allotjament i manutenció en què s'hagi incorregut, i juntament amb tots els justificants de la despesa escanejats (factures, bitllets, targetes d'embarcament, tiquets i altra documentació), s'elaborarà un únic PDF que se signarà electrònicament. Aquest PDF anirà acompanyat de les factures de l'agència de viatges. Tant el model 4.3 com tots els PDF signats de cadascuna de les liquidacions s'enviaran al correu Gerencia.dietas.vocalias@cgpj.es.

Si s'han produït despeses d'atencions representatives durant un viatge, es liquidaran conjuntament els models 1.1 i 4.1.

Quan es liquidin només despeses d'atencions protocol·làries o representatives, s'haurà d'emplenar el model 4.1 i, juntament amb les factures escanejades, s'elaborarà un únic PDF que se signarà electrònicament i es farà arribar al correu electrònic Gerencia.dietas.vocalias@cgpj.es on la Gerència rep aquesta documentació.

Les factures escanejades que hagin causat la despesa hauran de complir amb els requisits que estableix la normativa vigent.

Tota la documentació original, les factures, bitllets, targetes d'embarcament, tiquets i altra documentació que justifiqui la despesa, haurà de conservar-se durant quatre anys, a la disposició del Consell per si fos necessari fer qualsevol comprovació.

Quan s'hagin produït variacions en les activitats programades conseqüència de causes sobrevingudes que hagin donat lloc a despeses derivades de canvis de bitllets o anul·lacions amb despeses, caldrà reflectir-les en l'imprès d'indemnitzacions (model 1.1, apartat Observacions), que sempre es presentarà, encara que no hi hagi despeses personals.

1.8.1 - Locomoció

Quan es faci un desplaçament per compte del Consell, caldrà emplenar el model I, en què haurà de constar el dia i l'hora tant de sortida com d'arribada, l'itinerari, la destinació i el motiu del viatge.

En cas d'utilització dels serveis de les companyies de transports per serveis associats a l'ús de les Sales d'Autoritats o altres possibles despeses de transport (servei de cotxe oficial del Parc Mòbil, empresa de lloguer de cotxe amb conductor, etc.), caldrà incorporar-hi escanejada la corresponent factura. Si en el moment de presentar la liquidació del viatge, manqués alguna factura de la Sala d'Autoritats o del Parc Mòbil, es farà constar en el full resumen mensual, aclarint quin justificant no s'aporta per no disposar-ne.

Caldrà presentar escanejats els bitllets o les targetes d'embarcament i la factura, encara que el desplaçament hagi estat concertat amb l'agència de viatges del Consell i, per tant, l'interessat/da no hagi abonat l'import d'aquest.
En cas de pèrdua d'algun bitllet o targeta d'embarcament, l'alt càrrec haurà de signar una declaració responsable en què expressi aquesta circumstància.
També s'abonaran les despeses de taxi o pàrquing i altres despeses a què fa referència el RD 462/2002 estrictament relacionades amb el viatge oficial i sempre justificades amb factures o rebuts originals.
Les factures, els tiquets electrònics i altres documents probatoris de la realització de la despesa hauran de complir els requisits previstos en la normativa vigent.

1.8.2 Despeses d'allotjament, manutenció i altres despeses

Allotjament

S’abonarà la totalitat de l’import de l’allotjament i altres despeses a què fa referència el RD 462/2002 estrictament relacionades amb el viatge oficial i sempre justificades amb factures o rebuts originals a nom de l’interessat, fins al límit màxim diari, en territori nacional, de l’import establert en l’apartat 1.2 d’aquestes normes. Quan el desplaçament sigui fora del territori nacional s’abonarà la quantitat que aprovi la Comissió Permanent en autoritzar el viatge. En qualsevol cas, l’allotjament es limitarà als dies de realització de l’activitat, més l’anterior i el posterior, si són necessaris a efectes del desplaçament o del desplegament de l’activitat.

Extraordinàriament quan la quantia de l'allotjament sigui superior, prèvia petició i justificació de l'Alt Càrrec, el Secretari General podrà autoritzar un import superior a l'establert.

Manutenció

S’abonarà l’import de les despeses de manutenció, de conformitat amb el que estableix per al grup 1 el RD 462/2002, en l’actualitat fixat en 53,34 euros per dia complet (Annex II del RD 462/2002), i es liquidarà de conformitat amb els criteris previstos a l’article 12 del RD esmentat.

En el cas d'invitacions oficials (dinar o sopar), es faran constar en el model 1.1 apartat Observacions i en el resum mensual.

Tot seguit es presenta la relació de viatges realitzats pels alts càrrecs del Consell segons el seu objecte. La relació de viatges, que s’actualitzarà trimestralment, distingeix els relatius a l’assistència al Ple i les comissions dels que tenen un objecte diferent:

Desplaçaments liquidats durant l'exercici 2014

Desplaçaments liquidats durant l'exercici 2015

Desplaçaments liquidats durant l'exercici 2016

Desplaçaments liquidats durant l'exercici 2017

Desplaçaments liquidats durant l'exercici 2018

Desplaçaments liquidats durant l'exercici 2019 

Desplaçaments liquidats durant l'exercici 2020

Desplaçaments liquidats durant l'exercici 2021

Desplaçaments liquidats durant l'exercici 2022

Desplaçaments liquidats durant l'exercici 2023