Alts càrrecs: Retribucions, declaracions de bens i despeses de desplaçaments
Règim retributiu l’any 2023 dels alts càrrecs
Normativa aplicada: Ley 31/2022, de 23 de diciembre, de Presupuestos Generales del Estado, para el año 2023
- President:
La Presidència del Consell General del Poder Judicial té assignades, en el pressupost de 2023, les retribucions brutes següents:
- Sou (14 mensualitats): 30.723,00
- Altres remuneracions (12 mensualitats): 120.463,20
- Total anual: 151.186,20
- Triennis (14 mensualitats): l’import corresponent al número i cos de procedència, si escau.
- Vocal:
Els vocals que integren la Comissió Permanent del Consell General del Poder Judicial (art. 579.2 de la Llei 4/2013, de 28 de juny, de reforma del Consell General del Poder Judicial) tenen assignades, en el pressupost de 2023, les retribucions brutes següents:
- Sou (14 mensualitats): 32.530,40
- Altres remuneracions (12 mensualitats): 97.860,00
- Total anual: 130.390,40
- Triennis (14 mensualitats): l’import corresponent al número i cos de procedència, si escau.
- Complement d’antiguitat (12 mensualitats): el Ple del Consell General del Poder Judicial, en la seva reunió de 25 de febrer de 1998, va prendre l’acord següent: "Aprovar l’abonament d’un complement d’adequació en concepte d’antiguitat a aquells vocals els guanys anuals bruts en concepte de triennis dels quals siguin inferiors a la quantitat corresponent a cinc triennis de la carrera judicial. La quantia del complement d’adequació esmentat serà la mínima, en cada moment, per completar la diferència".La quantia mensual a percebre per l’esmentat complement d’adequació, corresponent a cinc triennis de la carrera judicial. En l’exercici 2023 puja a 507,44 euros mensuals.
Els vocals del Consell General del Poder Judicial que no exerceixen el seu càrrec amb caràcter exclusiu percebran les dietes per assistència al Ple o a les comissions, establertes en 975 euros i 312 euros, respectivament, sense tenir dret a cap altre classe de remuneració pel càrrec de vocal, llevat de les indemnitzacions que per raó del servei els puguin correspondre. Els Vocals que pertanyen a la carrera judicial adscrits a les Comissions d'Afers Econòmics, Igualtat i Disciplinària, continuaran rebent les retribucions ordinàries corresponents al càrrec que ocupin en l'exercici de les seves funcions jurisdiccionals a càrrec del Ministeri de Justícia conforme a la Llei 15/2003, de 26 de maig, reguladora del règim retributiu de les Carreres Judicial i Fiscal.
Retribucions rebudes per vocals que no pertanyen a la Comissió Permanent (2014).
Retribucions rebudes per vocals que no pertanyen a la Comissió Permanent (2015).
Retribucions rebudes per vocals que no pertanyen a la Comissió Permanent (2016).
Retribucions rebudes per vocals que no pertanyen a la Comissió Permanent (2017).
Retribucions rebudes per vocals que no pertanyen a la Comissió Permanent (2018)
Retribucions rebudes per vocals que no pertanyen a la Comissió Permanent (2019)
Retribucions rebudes per vocals que no pertanyen a la Comissió Permanent (2020)
Retribucions rebudes per vocals que no pertanyen a la Comissió Permanent (2021).
Retribucions rebudes per vocals que no pertanyen a la Comissió Permanent (2022).
Retribucions rebudes per vocals que no pertanyen a la Comissió Permanent (2023).
Retribucions rebudes per vocals que no pertanyen a la Comissió Permanent (2024-1T).
- Secretari general:
El secretari general del Consell General del Poder Judicial té assignades, en el pressupost de 2023, les retribucions brutes següents:
- Sou (14 mensualitats): 31.160,92
- Altres remuneracions (12 mensualitats): 96.223,68
- Total anual: 127.384,60
- Triennis (14 mensualitats): l’import corresponent al número i cos de procedència, si escau.
Informació sobre la indemnització per abandonament del càrrec del president
En el Consell General del Poder Judicial només existeix una indemnització per abandonament de càrrec, la que correspon al president del Tribunal Suprem i del Consell General del Poder Judicial.
- Normativa:
- Quantia:
El president del Consell General del Poder Judicial, d’acord amb l’article 10.5 de la Llei 74/1980, té dret a percebre, a partir del mes següent al que es produeixi el seu cessament en el càrrec i durant un termini igual al que hauria exercit el seu càrrec, sense que puguin percebre’s més de vint-i-quatre mensualitats, una pensió indemnizatòria mensual igual a la dotzena part del vuitanta per cent del total de retribucions assignades al càrrec respectiu en el pressupost en vigor durant el termini indicat.
- Incompatibilitats:
Les establertes en el Reial decret 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per garantir l’estabilitat pressupostària i del foment de la competitivitat, en el seu article 1 sobre el règim d’incompatibilitats de pensions indemnitzatòries, prestacions compensatòries i percepcions similars.
Declaracions de béns dels menbres de la Comissió Permanent
President:
- Sr. Carlos Lesmes Serrano (10/2022)
- Sr. Rafael Mozo Muelas (07/2023)
- Sr. Vicente Guilarte Gutiérrez (President CGPJ, por suplencia)
Titulars:
- Sra. Carmen Llombart Pérez
- Sr José Antonio Ballestero Pascual
- Sra. María Pilar Sepúlveda García de la Torre
- Sra. María del Mar Cabrejas Guijarro
- Sra. Roser Bach Fabregó
- Sra. Ángeles Carmona Vergara
Secretari General:
- Sr. Manuel Luna Carbonell
- Sr. José Luis de Benito y Benítez de Lugo (10/2023)
- Sr. Joaquín Vives de la Cortada Ferrer-Calbetó (03-2019)
Declaracions d'altres vocals del CGPJ
La Comissió Permanent, en la seva reunió de 19 de gener de 2023, va aprovar les Normes sobre indemnitzacions per raó de servei amb motiu de viatges i despeses de caràcter protocol·lari o representatiu amb càrrec al pressupost del Consell General del Poder Judicial que tenen origen en les normes d'actualització del règim de control de gestió i transparència del Consell General del Poder Judicial aprovades per acord del Ple de 28 de juny de 2012.
En la mateixa Comissió Permanent es va acordar delegar en la Comissió d'Afers Econòmics les competències en matèria d'autorització de comissions de servei o de viatge en territori nacional, llevat d'assistències a Ple, a comissions legals, a grups de treball formalment constituïts, a fòrums i observatoris en què el Consell hi estigui representat, a actes oficials organitzats pel Consell o amb presència oficial d'aquest i a preses de possessió de magistrats/ades del Tribunal Suprem i de presidents/entes dels tribunals superiors de justícia, de conformitat amb el que estableix l'article 13.1.de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
En les normes aprovades per la Comissió Permanent es regula el sistema de control de despeses, per als seus alts càrrecs, en els termes següents:
1.1 Règim de viatges oficials
1.1.1 Autoritzacions
El president, els vocals sigui quina sigui la comissió a la qual pertanyin i el secretari general (alts càrrecs), per a la realització dels viatges oficials, estaran sotmesos al següent règim d'autoritzacions:
a) Assistència al Ple, a la Comissió Disciplinària, a la Comissió d'Afers Econòmics, a la Comissió d'Igualtat i a la Comissió Permanent en funcions de Qualificació.
L'autorització de la comissió de servei o de viatge s'entendrà concedida amb la convocatòria de les reunions corresponents.
b) Grups de treball formalment constituïts, fòrums i observatoris en què el Consell estigui representat, actes oficials organitzats pel Consell i actes amb presència oficial del Consell.
L'autorització de la comissió de servei o de viatge s'entendrà concedida amb la convocatòria de les reunions corresponents.
c) Assistències a preses de possessió de magistrats del Tribunal Suprem i de presidents dels tribunals superiors de justícia.
L'autorització de la comissió de servei o de viatge s'entendrà concedida amb la convocatòria de la presa de possessió.
d) Altres activitats en territori nacional.
L'autorització de la comissió de servei o de viatge haurà de ser concedida per la Comissió d'Afers Econòmics, llevat que per raons d'urgència no sigui possible l'autorització en termini. En aquest darrer cas serà autoritzada pel president de la Comissió d'Afers Econòmics.
En el cas de viatges del president de la Comissió d'Afers Econòmics, les autoritzacions per raons d'urgència seran competència del president del Consell.
Les sol·licituds d'autorització de comissió de servei o viatge en territori nacional dels Alts Càrrecs hauran de cursar-se amb la deguda antelació a través de la Comissió d'Afers Econòmics, enviant un correu electrònic a cae@cgpj.es.
El president de la Comissió d'Afers Econòmics o, si escau, el president del Consell donarà compte a la Comissió esmentada de les autoritzacions tramitades per raons d'urgència.
e) Activitats fora del territori nacional.
La Comissió Permanent aprovarà a efectes econòmics l'autorització de la comissió de servei o de viatge fora del territori nacional.
1.1.2 Comunicacions
Els desplaçaments per assistir a grups de treball formalment constituïts, a fòrums i observatoris on el Consell estigui representat, a actes oficials organitzats pel Consell o amb presència oficial del Consell (1.1.1.b) i a preses de possessió de Magistrats del Tribunal Suprem i de Presidents dels Tribunals Superiors de Justícia (1.1.1.c), es comunicaran a través de la Comissió d'Afers Econòmics, enviant un correu electrònic a cae@cgpj.es, amb caràcter previ al desplaçament, únicament als efectes de la inclusió de la informació en l'ordre del dia de la Comissió d'Afers Econòmics i en el Portal de Transparència (model 8).
1.1.3 Transparència de les autoritzacions i de les comunicacions
Els alts càrrecs del Consell hauran d'indicar, en les seves sol·licituds d'autorització i en les seves comunicacions, el lloc, la data i la finalitat dels seus viatges oficials.
Les autoritzacions i les comunicacions es reflectiran en el portal de transparència del Consell, mitjançant la publicació de l'ordre del dia i de les actes de la Comissió d'Afers Econòmics i de la Comissió Permanent, així com a través de la publicació trimestral de la relació dels viatges realitzats pels alts càrrecs del Consell.
Les autoritzacions i les comunicacions seran necessàries per a la tramitació de la liquidació del viatge.
1.2 Justificació de despeses de viatge
Quan els alts càrrecs del Consell duguin a terme, en territori nacional, alguna de les funcions que, d’acord amb el Reial decret 462/2002, de 24 de maig, sobre indemnitzacions per raó del servei, donen dret a indemnització, seran rescabalats de conformitat amb el règim general de dietes, amb les limitacions i restriccions que s’indiquen tot seguit.
En aquests casos seran aplicables les dietes i manutenció corresponents al grup 1
Grup |
Allotjament |
Manutenció |
Total |
---|---|---|---|
Alts càrrecs |
120,00 |
53,34 |
173,34 |
Per emplenar el formulari corresponent, quan es tracti de viatges dins del territori nacional, es farà constar necessàriament, en la liquidació de despeses, l'autorització o comunicació del viatge (apartat 1.1.3 de les normes), l'activitat concreta del viatge oficial relacionada amb el càrrec i les funcions, a més de la destinació, l'itinerari, les dates i els horaris de sortida i tornada.
Els dies de desplaçament, llevat de causa justificada, comprendran els de realització de l’activitat més els dies anterior i posterior, si són necessaris, a efectes del desplaçament o del desplegament de l’activitat.
A aquest mateix efecte, quan es tracti d'un viatge a l'estranger, serà necessària l'autorització prèvia de la comissió de servei o de viatge de la Comissió Permanent en què hauran de constar les condicions per als desplaçaments i el pressupost corresponent. Igualment, hauran de reflectir-se en la liquidació de despeses la destinació, l'itinerari, les dates i els horaris de sortida i tornada, que hauran de correspondre's amb els autoritzats per la Comissió Permanent, llevat d'emergència o imprevist justificats, que haurà de ser valorada per la Comissió esmentada.
1.3 Residència familiar
Residència familiar en terme municipal diferent del de destinació: per garantir la igualtat de tots els vocals amb independència de la seva residència i atesa la temporalitat del càrrec, en aplicació del Reial decret 462/2002, de 24 de maig, els alts càrrecs tenen dret a ser rescabalats de les despeses de desplaçament generades com a conseqüència del manteniment de la residència familiar en un municipi diferent del de destinació. Aquests desplaçaments es limitaran a un viatge d’anada i tornada la setmana i els festius o períodes de vacances, llevat de circumstància excepcional degudament justificada. A la liquidació de despeses corresponent s’haurà de fer constar que el motiu d’aquests viatges és el desplaçament a la residència familiar.
1.4 Classe dels viatges
Els desplaçaments amb avió dels/de les Alts Càrrecs del Consell s'acolliran a la tarifa més econòmica que resulti idònia per a l'activitat de què es tracti, i es podrà utilitzar la classe superior a turista exclusivament en viatges de més de tres hores de durada o quan no hi hagi bitllets disponibles en aquesta categoria. En aquest cas, caldrà presentar justificació de l'agència de viatges en liquidar el viatge.
Els desplaçaments en AVE es faran en tarifa turista, i es podrà utilitzar la classe superior a turista quan no hi hagi bitllets disponibles en aquesta categoria. En aquest cas, caldrà presentar justificació de l'agència de viatges en liquidar el viatge. Les activitats es planificaran amb temps suficient i, en qualsevol cas, s'acolliran a les tarifes més econòmiques possibles.
1.5 Viatges amb assistència del personal del Consell
La necessitat dels alts càrrecs de viatjar amb càrrec al pressupost del Consell, assistits per personal al servei d’aquest, ha d’estar expressament justificada en la documentació de l’expedient amb referència explícita a les activitats concretes que ha de realitzar el personal esmentat. En aquests casos, els alts càrrecs han de viatjar assistits pel personal del Consell imprescindible i tan sols quan el desplaçament del personal esmentat sigui estrictament necessari per a l’acompliment de l’activitat concreta que motiva el seu desplaçament.
1.6 Despeses de caràcter protocol·lari o representatiu dels alts càrrecs
Són les despeses que es produeixin com a conseqüència dels actes de protocol i representació que els alts càrrecs del Consell tinguin necessitat de fer en el compliment de les seves funcions, tant en territori nacional com a l'estranger, sempre que aquestes despeses redundin en benefici o utilitat de l'Administració de justícia i per a les quals no hi hagi crèdits específics en altres conceptes.
Els alts càrrecs del Consell hauran de descriure l'objecte de la despesa que serveixi de justificació i una referència al càrrec o la professió de la persona o les persones que l'han originat (membre o alt càrrec del Govern, parlamentari, autoritat judicial, local, d'organisme constitucional o similar). I això per tal de determinar que les despeses efectivament s'han realitzat amb fins protocol·laris o representatius i que s'ajusten a les activitats pròpies d'aquest òrgan.
Quan les despeses de caràcter protocol·lari o representatiu tinguin lloc durant un dels viatges a què es refereix l'apartat anterior, es liquidaran de forma conjunta amb les de desplaçament, allotjament i manutenció que, si escau, s'hagin originat.
1.7 Bestretes
Els alts càrrecs del Consell, sempre que facin viatges oficials per compte del Consell o hagin de fer una despesa en concepte d'“atencions protocol·làries i representatives”, podran sol·licitar una bestreta a la Gerència del Consell per l'import aproximat de les despeses de manutenció, allotjament i desplaçament que li puguin correspondre, complint les exigències següents:
- Presentar per escrit el model II (Bestreta viatge oficial), amb un mínim de 24 hores d'antelació a la seva disponibilitat, si el viatge es fa en territori nacional o si és a l'estranger i la moneda sol·licitada és l'euro.
- Presentar el model III si el viatge té lloc en territori estranger i la bestreta se sol·licita en una altra divisa. Si la divisa sol·licitada és el dòlar, la bestreta s'haurà de presentar amb un mínim de 24 hores d'antelació a la seva disponibilitat. En el cas que se sol·licitin altres divises diferents del dòlar, la petició ha de fer-se amb un mínim de 48 hores utilitzant així mateix el model III.
- Liquidar les despeses generades, una vegada finalitzat el viatge o feta la despesa protocol·lària per a la qual s'ha demanat la bestreta, en un termini màxim de deu dies hàbils a comptar de la terminació del viatge.
L'import anticipat es descomptarà de la quantitat total a pagar a la persona interessada que resulti després de fer la liquidació de despeses.
Si cal reintegrar diners de la bestreta, es podrà optar entre reintegrar-los en efectiu, en un xec a nom del Consell o mitjançant una transferència bancària al compte del Consell. No es poden sol·licitar noves bestretes mentre no es reintegrin, si escau, els saldos resultants de liquidacions de despeses realitzades.
1.8 Liquidació de despeses
Quan es realitzin viatges oficials amb dret a indemnitzacions, caldrà presentar les liquidacions corresponents en els primers deu dies del mes següent després de la realització de la despesa juntament amb el resum mensual de liquidacions (model 4.3 i, si escau, model 4.4).
S'emplenarà un únic imprès per viatge (model 1.1), on apareixeran detallats els justificants de les despeses de desplaçament, allotjament i manutenció en què s'hagi incorregut, i juntament amb tots els justificants de la despesa escanejats (factures, bitllets, targetes d'embarcament, tiquets i altra documentació), s'elaborarà un únic PDF que se signarà electrònicament. Aquest PDF anirà acompanyat de les factures de l'agència de viatges. Tant el model 4.3 com tots els PDF signats de cadascuna de les liquidacions s'enviaran al correu Gerencia.dietas.vocalias@cgpj.es.
Si s'han produït despeses d'atencions representatives durant un viatge, es liquidaran conjuntament els models 1.1 i 4.1.
Quan es liquidin només despeses d'atencions protocol·làries o representatives, s'haurà d'emplenar el model 4.1 i, juntament amb les factures escanejades, s'elaborarà un únic PDF que se signarà electrònicament i es farà arribar al correu electrònic Gerencia.dietas.vocalias@cgpj.es on la Gerència rep aquesta documentació.
Les factures escanejades que hagin causat la despesa hauran de complir amb els requisits que estableix la normativa vigent.
Tota la documentació original, les factures, bitllets, targetes d'embarcament, tiquets i altra documentació que justifiqui la despesa, haurà de conservar-se durant quatre anys, a la disposició del Consell per si fos necessari fer qualsevol comprovació.
Quan s'hagin produït variacions en les activitats programades conseqüència de causes sobrevingudes que hagin donat lloc a despeses derivades de canvis de bitllets o anul·lacions amb despeses, caldrà reflectir-les en l'imprès d'indemnitzacions (model 1.1, apartat Observacions), que sempre es presentarà, encara que no hi hagi despeses personals.
1.8.1 - Locomoció
Quan es faci un desplaçament per compte del Consell, caldrà emplenar el model I, en què haurà de constar el dia i l'hora tant de sortida com d'arribada, l'itinerari, la destinació i el motiu del viatge.
En cas d'utilització dels serveis de les companyies de transports per serveis associats a l'ús de les Sales d'Autoritats o altres possibles despeses de transport (servei de cotxe oficial del Parc Mòbil, empresa de lloguer de cotxe amb conductor, etc.), caldrà incorporar-hi escanejada la corresponent factura. Si en el moment de presentar la liquidació del viatge, manqués alguna factura de la Sala d'Autoritats o del Parc Mòbil, es farà constar en el full resumen mensual, aclarint quin justificant no s'aporta per no disposar-ne.
Caldrà presentar escanejats els bitllets o les targetes d'embarcament i la factura, encara que el desplaçament hagi estat concertat amb l'agència de viatges del Consell i, per tant, l'interessat/da no hagi abonat l'import d'aquest.
En cas de pèrdua d'algun bitllet o targeta d'embarcament, l'alt càrrec haurà de signar una declaració responsable en què expressi aquesta circumstància.
També s'abonaran les despeses de taxi o pàrquing i altres despeses a què fa referència el RD 462/2002 estrictament relacionades amb el viatge oficial i sempre justificades amb factures o rebuts originals.
Les factures, els tiquets electrònics i altres documents probatoris de la realització de la despesa hauran de complir els requisits previstos en la normativa vigent.
1.8.2 Despeses d'allotjament, manutenció i altres despeses
Allotjament
S’abonarà la totalitat de l’import de l’allotjament i altres despeses a què fa referència el RD 462/2002 estrictament relacionades amb el viatge oficial i sempre justificades amb factures o rebuts originals a nom de l’interessat, fins al límit màxim diari, en territori nacional, de l’import establert en l’apartat 1.2 d’aquestes normes. Quan el desplaçament sigui fora del territori nacional s’abonarà la quantitat que aprovi la Comissió Permanent en autoritzar el viatge. En qualsevol cas, l’allotjament es limitarà als dies de realització de l’activitat, més l’anterior i el posterior, si són necessaris a efectes del desplaçament o del desplegament de l’activitat.
Extraordinàriament quan la quantia de l'allotjament sigui superior, prèvia petició i justificació de l'Alt Càrrec, el Secretari General podrà autoritzar un import superior a l'establert.
Manutenció
S’abonarà l’import de les despeses de manutenció, de conformitat amb el que estableix per al grup 1 el RD 462/2002, en l’actualitat fixat en 53,34 euros per dia complet (Annex II del RD 462/2002), i es liquidarà de conformitat amb els criteris previstos a l’article 12 del RD esmentat.
En el cas d'invitacions oficials (dinar o sopar), es faran constar en el model 1.1 apartat Observacions i en el resum mensual.
Tot seguit es presenta la relació de viatges realitzats pels alts càrrecs del Consell segons el seu objecte. La relació de viatges, que s’actualitzarà trimestralment, distingeix els relatius a l’assistència al Ple i les comissions dels que tenen un objecte diferent:
Desplaçaments liquidats durant l'exercici 2014
Desplaçaments liquidats durant l'exercici 2015
Desplaçaments liquidats durant l'exercici 2016
Desplaçaments liquidats durant l'exercici 2017
Desplaçaments liquidats durant l'exercici 2018
Desplaçaments liquidats durant l'exercici 2019
Desplaçaments liquidats durant l'exercici 2020
Desplaçaments liquidats durant l'exercici 2021
1.- El presidente del Tribunal Supremo y del Consejo General del Poder Judicial, y el presidente de Transparencia Internacional España suscribieron el 11 de julio de 2022 la prórroga por cuatro años del convenio de colaboración entre ambas instituciones firmado el 11 de julio de 2018, que amplía el suscrito en 2014 y que tiene como objetivo profundizar en la política iniciada ya entonces por el órgano de gobierno de los jueces de funcionamiento transparente acorde a los estándares nacionales e internacionales.
2.- El convenio firmado el 2 de julio de 2014 supuso que, además de mantener e implementar de manera estricta y rigurosa las obligaciones que sobre publicidad activa prevé la Ley 19/2013, de 9 de diciembre, de transparencia, acceso a la información pública y buen gobierno, el Consejo General del Poder Judicial hiciera pública de forma clara, comprensible y reutilizable toda una serie de información adicional.
3.- En el marco del convenio de 2018 se da un paso más en esa línea, al poner de manifiesto el Consejo General del Poder Judicial que, además de dar estricto cumplimiento a la Ley 19/2013, de 9 de diciembre, este Órgano Constitucional está interesado en consolidar una verdadera política de transparencia en su funcionamiento, que constituya un eje fundamental de su actividad, convirtiéndose de esta forma en un modelo de gestión transparente en el contexto de las Administraciones y Órganos Constitucionales del Estado.
4.- Por ello, con la firma de dicho convenio, el Consejo General del Poder Judicial se comprometió a profundizar en la política ya iniciada de funcionamiento transparente acorde a los estándares nacionales e internacionales y, en concreto, se comprometió a mantener e implementar de manera estricta y rigurosa las obligaciones que sobre publicidad activa previene la Ley 19/2013, así como a elaborar y dar publicidad de forma clara, comprensible y reutilizable, cuando su naturaleza lo permita, a toda una serie de información adicional recogida en los dos Anexos del Convenio.
5.- El Anexo I recoge los indicadores que ya quedaron incorporados al Convenio firmado el 2 de julio de 2014, y que Transparencia Internacional ya ha constatado formalmente que han sido cumplidos en su integridad.
6.- El Anexo II recoge una relación adicional de indicadores que, sumados a los anteriores, habrán de ser igualmente objeto de cumplimiento por el Consejo General del Poder Judicial.
7.- Con la firma el 11 de julio de 2022 de la prórroga por cuatro años del Convenio de 2018, se sustituye el Anexo II por el Anexo B, con un nuevo listado de indicadores, uno de los cuales es «Elaboración para su publicación en el Portal de Transparencia del CGPJ de una guía informativa de los escenarios de posibles conflictos de intereses y la solución ofrecida legalmente».
8.- La Ley 19/2013, de 9 de diciembre, de transparencia, acceso a la información pública y buen gobierno de España, reconoce a los conflictos de intereses como situaciones que pueden afectar la objetividad e imparcialidad de las personas servidoras públicas de modo que, cuando intervienen, con motivo de sus funciones en la atención, tramitación o resolución de un asunto bajo este supuesto, son sujetos de responsabilidad administrativa. Por ello, dicha Ley establece un régimen sancionador en tres áreas, una de las cuales es en materia de conflicto de intereses.
9.- En lo que respecta a este ámbito, esta Ley se aplica a los altos cargos del Estado, contratistas y demás sujetos obligados. Estos deben declarar sus bienes y rentas, impuesto sobre la renta y complementarios, y registrar sus conflictos de interés. Por ello, el artículo 27 de la Ley 19/2013 establece que «el incumplimiento de las normas de incompatibilidades o de las que regulan las declaraciones que han de realizar las personas comprendidas en el ámbito de este título será sancionado de conformidad con lo dispuesto en la normativa en materia de conflictos de intereses de la Administración General del Estado»; no obstante, a renglón seguido, el propio precepto determina, en relación a la sanción por incumplimiento del régimen de incompatibilidades, que la misma se exigirá «para el resto de Administraciones de acuerdo con su propia normativa que resulte de aplicación».
10.- El artículo 122.2 CE establece como una de las materias reservadas a la Ley Orgánica reguladora del Consejo General del Poder Judicial «el régimen de incompatibilidades de sus miembros».
11.- En la regulación de ese régimen efectuada por la Ley Orgánica 4/2013, de 28 de junio, de reforma del Consejo General del Poder Judicial, por la que se modifica la Ley Orgánica 6/1985, de 1 de julio, del Poder Judicial, cabe distinguir las causas de incompatibilidad originarias, que impedirían la designación como Vocal, y las causas de incompatibilidad sobrevenidas que determinan el cese de apreciarse su concurrencia.
12.- En cuanto a las primeras, baste decir que el artículo 567.3 LOPJ en relación con los Vocales de origen no judicial dispone que «[q]uien, deseando presentar su candidatura para ser designado Vocal, ocupare cargo incompatible con aquél según la legislación vigente, se comprometerá a formalizar su renuncia al mencionado cargo si resultare elegido». Por su parte, en relación con los Vocales de origen judicial, el artículo 573 LOPJ dispone lo siguiente: «1. Cualquier Juez o Magistrado en servicio activo en la carrera judicial podrá presentar su candidatura para ser elegido Vocal por el turno judicial, salvo que se halle en alguna de las situaciones que, conforme a lo establecido en esta Ley, se lo impidan. 2. El Juez o Magistrado que, deseando presentar su candidatura para ser designado Vocal, ocupare cargo incompatible se comprometerá a formalizar su renuncia al mencionado cargo si resultare elegido».
13.- El régimen de incompatibilidades sobrevenidas viene establecido por los artículos 579, apartados 1, 2 y 3; 580, apartado 1; y 582, apartado 1, todos ellos de la LOPJ. Los referidos preceptos disponen lo siguiente:
«Artículo 579.
- Los Vocales del Consejo General del Poder Judicial, salvo los que integren la Comisión Permanente, permanecerán en servicio activo si pertenecen a la carrera judicial o a algún cuerpo de funcionarios, y seguirán desempeñando su actividad profesional si son abogados, procuradores de los Tribunales o ejercen cualquier otra profesión liberal.
- Los Vocales que integren la Comisión Permanente, durante el tiempo que formen parte de la misma, desempeñarán su cargo con carácter exclusivo y pasarán, en su caso, a la situación administrativa de servicios especiales en su cuerpo de origen.
- No podrá compatibilizarse el cargo de Vocal con dedicación exclusiva con el desempeño simultáneo de otras responsabilidades gubernativas en el ámbito judicial. En caso de concurrencia y mientras se ostente el cargo de Vocal con dedicación exclusiva, estas responsabilidades serán asumidas por quien deba sustituir al interesado según la legislación vigente.
[…]
Artículo 580.
- El ejercicio de la función de Vocal del Consejo General del Poder Judicial será incompatible con cualquier otro cargo público, electivo o no electivo, con la sola excepción en su caso del servicio en el cuerpo a que pertenezcan.
[…]
Artículo 582.
- Los Vocales sólo cesarán en sus cargos por el transcurso de los cinco años para los que fueron nombrados, así como por renuncia aceptada por el Presidente del Tribunal Supremo y del Consejo General del Poder Judicial, o por incapacidad, incompatibilidad o incumplimiento grave de los deberes del cargo, apreciadas por el Pleno del Consejo General del Poder Judicial mediante mayoría de tres quintos.
[…].»
14.- Hasta tanto no entre en vigor el nuevo régimen de dedicación de los Vocales previsto en la LO 4/2018, de 28 de diciembre, de reforma de la Ley Orgánica 6/1985, de 1 de julio, del Poder Judicial (Disposición transitoria tercera), el legislador orgánico ha optado por establecer un régimen de incompatibilidades distinto para los Vocales que integren la Comisión Permanente y los Vocales que no forman parte de esta comisión legal. Los primeros tienen un régimen de dedicación exclusiva que comporta que aquellos que tengan la condición de funcionarios públicos pasen a la situación de servicios especiales en sus cuerpos de origen. Se precisa, además, que los Vocales de origen judicial con dedicación exclusiva no podrán compatibilizar su cargo con el desempeño simultáneo de otras responsabilidades gubernativas en el ámbito judicial. Asimismo, el cargo de Vocal con dedicación exclusiva es incompatible con el ejercicio de cualquier actividad profesional (art. 579.1 LOPJ a contrario).
15.- Los Vocales sin dedicación exclusiva, esto es, aquellos que no formen parte de la Comisión Permanente, pueden compatibilizar la función de Vocal con el servicio activo en la carrera judicial u otro cuerpo funcionarial al que pertenezcan o con el ejercicio de la profesión de abogado o procurador u otra profesión liberal.
16.- De acuerdo con el artículo 580.1 LOPJ, se dispone la incompatibilidad «con cualquier otro cargo público, electivo o no electivo, con la sola excepción en su caso del servicio en el cuerpo a que pertenezcan».
17.- Asimismo, en relación con los conflictos de intereses, hay que tener en cuenta lo siguiente: a) el apartado 2 del artículo 580 LOPJ se refiere a que regirán para los Vocales del Consejo General del Poder Judicial las causas de abstención y recusación legalmente establecidas para las autoridades y personal al servicio de la Administración General del Estado y, en todo caso, deberán abstenerse de conocer aquellos asuntos en los que pueda existir un interés directo o indirecto, o cuando su intervención en los mismos pudiera afectar a la imparcialidad objetiva en su actuación como Vocal; b) el apartado 3 del mencionado precepto establece que los Vocales del Consejo General del Poder Judicial no podrán invocar o hacer uso de su condición de tales en el ejercicio de su profesión; y, c) el apartado 4 del artículo mencionado considera un incumplimiento muy grave de los deberes inherentes al cargo de Vocal el quebrantamiento de la prohibición impuesta en el apartado anterior, así como la utilización de su condición de tal para cualesquiera fines, públicos o privados, ajenos al adecuado ejercicio de las atribuciones del Consejo General del Poder Judicial.
18.- En cuanto a las consecuencias del incumplimiento muy grave contemplado en el apartado 4 del artículo 580, establece el mismo apartado 4 que el Pleno por mayoría de tres quintos podrá destituir al Vocal infractor.
19.- Del mismo modo el apartado 1 del artículo 582 LOPJ establece que el Pleno, con la misma mayoría, podrá apreciar la incompatibilidad o incumplimiento grave de los deberes del cargo, lo que determinará el cese del Vocal afectado.
20.- LO 4/2018, de 28 de diciembre, de reforma de la Ley Orgánica 6/1985, de 1 de julio, del Poder Judicial, modifica la redacción del artículo 579 LOPJ y suprime el apartado 1 del artículo 580. Estas modificaciones no entrarán en vigor hasta la constitución del primer Consejo General del Poder Judicial que lo haga tras la entrada en vigor de esta Ley (Disposición transitoria tercera), por lo que actualmente no están en vigor, ya que no se ha constituido nuevo consejo desde la entrada en vigor de dicha Ley.
21.- Cuando ello suceda, la redacción del artículo 579, en sus apartados 1, 3 y 5, será la siguiente:
«Artículo 579.
- Los Vocales del Consejo General del Poder Judicial desarrollarán su actividad con dedicación exclusiva, siendo su cargo incompatible con cualquier otro puesto, profesión o actividad, públicos o privados, por cuenta propia o ajena, retribuidos o no, a excepción de la mera administración del patrimonio personal o familiar. Les serán de aplicación, además, las incompatibilidades específicas de los jueces y magistrados enunciadas expresamente en el artículo 389.
[…]
- No podrá compatibilizarse el cargo de Vocal con el desempeño simultáneo de otras responsabilidades gubernativas en el ámbito judicial. En caso de concurrencia y mientras se ostente el cargo de Vocal, estas responsabilidades serán asumidas por quien deba sustituir al interesado según la legislación vigente.
[…]
- El Presidente, los Vocales y el Secretario General del Consejo General del Poder Judicial están sujetos al deber de efectuar una declaración de bienes y derechos y al control y gestión de activos financieros de los que sean titulares en los términos previstos en los artículos 17 y 18 de la Ley 3/2015, de 30 de marzo, reguladora del ejercicio del alto cargo de la Administración General del Estado, con las adaptaciones que sean precisas a la organización del Consejo, que se establecerán en el Reglamento de Organización y Funcionamiento del mismo […]».
Y desaparece el apartado 1 del artículo 580 LOPJ.
22.- Lo anterior supondrá la equiparación del régimen de incompatibilidades para los Vocales que integren la Comisión Permanente y los Vocales que no forman parte de esta comisión legal, pues ya no existirá distinción, siéndoles de aplicación a todos ellos las incompatibilidades específicas de los jueces y magistrados recogidas en el artículo 389 LOPJ. En este precepto se listan de manera detallada todas las causas de incompatibilidad de los Jueces y Magistrados, que serán aplicables también a todos los miembros del CGPJ, del siguiente modo:
«Artículo 389.
El cargo de Juez o Magistrado es incompatible:
1º) Con el ejercicio de cualquier otra jurisdicción ajena a la del Poder Judicial.
2º) Con cualquier cargo de elección popular o designación política del Estado, Comunidades Autónomas, Provincias y demás entidades locales y organismos dependientes de cualquiera de ellos.
3º) Con los empleos o cargos dotados o retribuidos por la Administración del Estado, las Cortes Generales, la Casa Real, Comunidades Autónomas, Provincias, Municipios y cualesquiera entidades, organismos o empresas dependientes de unos u otras.
4º) Con los empleos de todas clases en los Tribunales y Juzgados de cualquier orden jurisdiccional.
5º) Con todo empleo, cargo o profesión retribuida, salvo la docencia o investigación jurídica, así como la producción y creación literaria, artística, científica y técnica y las publicaciones derivadas de aquélla, de conformidad con lo dispuesto en la legislación sobre incompatibilidades del personal al servicio de las Administraciones Públicas.
6º) Con el ejercicio de la Abogacía y de la Procuraduría.
7º) Con todo tipo de asesoramiento jurídico, sea o no retribuido.
8º) Con el ejercicio de toda actividad mercantil, por sí o por otro.
9º) Con las funciones de Director, Gerente, Administrador, Consejero, socio colectivo o cualquier otra que implique intervención directa, administrativa o económica en sociedades o empresas mercantiles, públicas o privadas, de cualquier género».
23.- Todos tendrán un régimen de dedicación exclusiva que comporta que aquellos que tengan la condición de funcionarios públicos, tanto judiciales como no judiciales, pasen a la situación de servicios especiales en sus cuerpos de origen (apartado 2 del artículo 579). Se precisa, además, que ninguno de ellos podrá compatibilizar su cargo con el desempeño simultáneo de cualquier otro puesto, profesión o actividad, públicos o privados, por cuenta propia o ajena, retribuidos o no, a excepción de la mera administración del patrimonio personal o familiar. Asimismo, no podrán compatibilizar su cargo con el desempeño simultáneo de otras responsabilidades gubernativas en el ámbito judicial, debiendo ser asumidas dichas responsabilidades por quien deba sustituir al interesado según la legislación vigente (se entiende para el caso de los Vocales de origen judicial).
24.- Además, tanto el Presidente, como los Vocales (y el Secretario General), están sujetos al deber de efectuar una declaración de bienes y derechos y al control y gestión de activos financieros de los que sean titulares en los términos previstos en los artículos 17 y 18 de la Ley 3/2015, de 30 de marzo, reguladora del ejercicio del alto cargo de la Administración General del Estado, con las adaptaciones que sean precisas a la organización del Consejo, que se establecerán en el Reglamento de Organización y Funcionamiento del mismo, lo que hasta ahora no se recogía expresamente y con lo que se da cumplimiento en parte al punto 14 del Anexo B del Convenio, añadido en la prórroga de 11 de julio de 2022, cuya redacción es la siguiente: «Ficha individualizada de cada uno de los altos cargos del CGPJ, incluyendo fotografía, breve curriculum, correo electrónico y teléfono de contacto, identificación de su Secretaria y ubicación de su despacho en el CGPJ. Retribución. Indemnizaciones que podrían recibir tras el cese de sus cargos. Si se tratara de altos cargos, que vayan a gestionar intereses económicos de la Institución, relación sucinta del valor económico de su patrimonio actual. Personal eventual asignado directamente al alto cargo».
25.- En todo caso y en lo relativo al deber de efectuar una declaración de bienes y derechos y al control y gestión de activos financieros de los que sean titulares, la LO 4/2018, de 28 de diciembre, prevé una modificación de Acuerdo de 22 de abril de 1986, del Consejo General del Poder Judicial, por el que se aprueba el Reglamento de Organización y Funcionamiento del Consejo General del Poder Judicial, con el fin de efectuar las adaptaciones que sean precisas a la organización del Consejo, en lo que sea necesario con el fin de ajustar la regulación de Ley 3/2015, de 30 de marzo al la situación específica del Presidente y de los Vocales del CGPJ, diferente del resto de los cargos de la AGE.
26.- El régimen de abstención y recusación no se modifica, ni tampoco el procedimiento ni el órgano encargado de apreciar las causas de incompatibilidad o de abstención y recusación.
Gabinete Técnico - Estudios e Informes (CGPJ)
A més del vehicle del president que utilitza en la seva doble condició de president del Tribunal Suprem i del CGPJ, el Consell General del Poder Judicial disposa de 13 vehicles del parc mòbil estatal:
7 a disposició de la Comissió Permanent
1 secretari general
1 Prefectura Inspecció
1 promotor de l'acció disciplinària
1 Prefectura Gabinet Presidència
1 per a incidències
1 moto
Obsequios recibidos por la presidencia del CGPJ, y depositados en la sede de la misma
Año 2018:
Septiembre 2018. Donado por Fiscal Superior del Rey jefe del Ministerio Público Reino de Marruecos: Tetera.
Septiembre 2018. Donado por el Centro de Estudios Jurídicos y Constitucionales: Colección de libros “España constitucional”
Octubre 2018. Regalo del Superior Tribunal de Justiça de Brasil.
Octubre 2018. Donado por la Corte Suprema de Argentina: Caja grabada en plata
Octubre 2018. Donado por la Delegación Judicial Mongolia: Botella en caja y pergamino personalizado
Diciembre 2018. Donado por la Delegación de China: Botella de licor y té chinos
Año 2019:
Enero 2019. Donado por el Instituto Geográfico Nacional: Cartografía de España
Enero 2019. Donado por la Fundación Alfonso Martín Escudero: Archer M. Huntington
Enero 2019. Donado por la Fundación Mapfre: Picasso
Enero 2019. Donado por la Fundación Mapfre: Redescubriendo el Mediterráneo
Enero 2019. Donado por el Instituto de censores jurados de Cuentas de España: Auditores. Una historia de éxitos
Enero 2019. Donado por la Fundación Mapfre: Shomei Tomatsu
Enero 2019. Donado por Correos: Valores en el tiempo
Enero 2019.Donado por la Fundación Mapfre: Humberto Rivas
Enero 2019. Donado por AEPD: 25 años de la Agencia Española de Protección de Datos: acompañando al ciudadano en su transformación digital
Enero 2019. Donado por BBVA: ¿Hacia una nueva ilustración? Una década trascendente
Julio 2019. Donado por la Dirección General de la Guardia Civil: Moneda conmemorativa
Octubre 2019. Consejo de la Judicatura de Ecuador: Réplica Escuela de la Función Judicial
Octubre 2019. Fundación Mapfre: Berenice Abbott
Octubre 2019. Fundación Mapfre: De Chagall a Malévich
Octubre 2019. Banco de España: Guía de archivos históricos de la Banca en España
Octubre 2019. Fundación Mapfre: Anthony Hernández
Octubre 2019: Presidente del Consejo Superior del Poder Judicial de Marruecos: Metopa de caracteres árabes en estuche rojo y Tetera con bandeja en alpaca de la firma Aldobar.
Diciembre 2019: Lámina réplica de obra del artista Óscar Pineda. Delegación Judicial de la República de Panamá.
Año 2020:
Febrero 2020: Regalos institucionales que ha recibido el Presidente por parte del país anfitrión del VI Encuentro Judicial hispano-marroquí, celebrado en Marrakech el 3 y 4 de febrero: una alfombra, una bandeja y un plato.
Marzo 2020: Corte Suprema de India. Libro titulado Architecture of Justice y sujetalibros.
Año 2021:
Septiembre 2021: Delegación judicial turca: Juego de café y caja de juego de café.
Año 2022:
Julio 2022: Presidente del Parlamento de Canarias. Reproducción en metal del Parlamento de Canarias.
Año 2023:
Marzo 2023: Presidente del Poder Judicial y de la Corte Suprema de Justicia de la República del Perú, Javier Arévalo Vela. Moneda.
Junio 2023: Consejo de la Magistratura de Argentina. Distintivo. Libro.