El Ple
Etiquetes: ple del CGPJ, CGPJ
Està compost per tots els membres del Consell General del Poder Judicial.
El Ple s’ha de reunir en sessió ordinària, a convocatòria del president, una vegada al mes. S’ha de fer una sessió extraordinària si ho considera oportú el president o si ho sol•liciten cinc vocals, per a l’exercici d’alguna de les competències referides a l’article anterior. De la mateixa manera, s’ha de fer una sessió extraordinària si fos necessari per complir en termini alguna de les competències atribuïdes al Ple.
A la sessió en què s’hagi d’elegir el president del Tribunal Suprem i del Consell General del Poder Judicial és necessària, per a la constitució vàlida del Ple, almenys la presència de dotze dels seus membres. En els altres casos, per a la constitució vàlida del Ple sempre és necessària, com a mínim, la presència de deu vocals i el president (Article 600 LOPJ).
Les seves funcions es troben recollides en l'article de la 599 LOPJ. Coneixerà exclusivament de les següents matèries:
- La proposta de nomenament, per majoria de tres cinquens, dels dos Magistrats del Tribunal Constitucional la designació del qual correspon al Consell General del Poder Judicial, que haurà de fer-se en el termini màxim de tres mesos a comptar des de l'endemà del venciment del mandat anterior (termini introduït per la Llei Orgànica 8/2022, de 27 de juliol, de modificació dels articles 570 bis i 599 de la Llei Orgànica 6/1985, d'1 de juliol, del Poder Judicial)
- La proposta de nomenament, en els termes previstos per aquesta Llei Orgànica, del President del Tribunal Suprem i del Consell General del Poder Judicial, així com l'emissió de l'informe previ sobre el nomenament del Fiscal General de l'Estat.
- El nomenament, en els termes previstos per aquesta Llei Orgànica, del Vicepresident del Tribunal Suprem, del Secretari General i del Sotssecretari General del Consell General del Poder Judicial.
- Tots els nomenaments o propostes de nomenaments i promocions que impliquin algun marge de discrecionalitat o apreciació de mèrits.
- La interposició del conflicte d'atribucions entre òrgans constitucionals de l'Estat.
- La designació dels Vocals components de les diferents Comissions.
- L'exercici de la potestat reglamentària en els termes previstos en aquesta Llei.
- L'aprovació del Pressupost del Consell General del Poder Judicial i la recepció de la rendició de comptes de la seva execució.
- L'aprovació de la Memòria anual.
- La resolució d'aquells expedients disciplinaris en els quals la proposta de sanció consisteixi en la separació de la carrera judicial.
- La resolució dels recursos d'alçada interposats contra els acords sancionadors de la Comissió Disciplinària.
- L'aprovació dels informes sobre els avantprojectes de llei o de disposicions generals que se sotmetin al seu dictamen pel Govern o les Cambres legislatives.
Règim jurídic aplicable al Consell General del Poder Judicial en funcions
Quan, pel fet de no haver-se produït la seva renovació en el termini legalment previst, el Consell General del Poder Judicial entri en funcions, l'activitat d'aquest es limitarà a la realització de les atribucions establertes en l'article 570 bis de la Llei Orgànica del Poder Judicial, introduït per la Llei Orgànica 4/2021, de 29 de març, per la qual es modifica la Llei Orgànica 6/1985, d'1 de juliol, del Poder Judicial, per a l'establiment del règim jurídic aplicable al Consell General del Poder Judicial en funcions.
- Proposar el nomenament de dos Magistrats del Tribunal Constitucional, en els termes previstos per l'article 599.1.1a (atribució introduïda per la Llei Orgànica 8/2022, de 27 de juliol, de modificació dels articles 570 bis i 599 de la Llei orgànica 6/1985, d'1 de juliol, del Poder Judicial).
- Ser escoltat pel Govern abans del nomenament del Fiscal General de l'Estat.
- Participar, en els termes legalment previstos, en la selecció de Jutges i Magistrats.
- Resoldre el que sigui procedent en matèria de formació i perfeccionament, provisió de destinacions, ascensos reglats, situacions administratives i règim disciplinari de Jutges i Magistrats.
- Exercir l'alta inspecció de Tribunals, així com la supervisió i coordinació de l'activitat inspectora ordinària dels Presidents i les Sales de Govern dels Tribunals.
- Tenir cura de la publicació oficial de les sentències i altres resolucions que es determinin del Tribunal Suprem i de la resta d'òrgans judicials.
- Garantir el funcionament i actualitzar els programes formatius de l'Escola Judicial.
- Exercir la potestat reglamentària en les següents matèries:
a) Publicitat de les actuacions judicials.
b) Publicació i reutilització de les resolucions judicials.
c) Habilitació de dies i hores, així com fixació d'hores d'audiència pública.
d) Constitució dels òrgans judicials fora de la seva seu.
e) Règim de guàrdies dels òrgans jurisdiccionals.
f) Organització i gestió de l'actuació dels òrgans judicials espanyols en matèria de cooperació jurisdiccional interna i internacional.
g) Condicions accessòries per a l'exercici dels drets i deures que formen l'estatut de Jutges i Magistrats, així com el règim jurídic de les Associacions judicials, sense que aquest desplegament reglamentari pugui comportar cap innovació o alteració de la regulació legal. - Aprovar la relació de llocs de treball del personal funcionari al seu servei.
- Col·laborar amb l'Autoritat de Control en matèria de protecció de dades en l'àmbit de l'Administració de Justícia.
- Rebre queixes dels ciutadans en matèries relacionades amb l'Administració de Justícia.
- Elaborar i executar el seu propi pressupost, en els termes previstos en la present Llei Orgànica.
- Proposar, prèvia justificació de la necessitat, les mesures de reforç que siguin necessàries en òrgans judicials concrets.
- Emetre informe en els expedients de responsabilitat patrimonial per funcionament anormal de l'Administració de Justícia.
- Recopilar i actualitzar els Principis d'Ètica Judicial i procedir a la seva divulgació, així com a la seva promoció amb altres entitats i organitzacions judicials, nacionals o internacionals.
- Elaborar els informes sobre els avantprojectes de llei i les disposicions generals que en virtut del que disposa l'article 561 li corresponguin.