La Comissió Disciplinària i el Promotor de l’Acció Disciplinària

Comissió Disciplinària

La Comissió Disciplinària està composta per set vocals: quatre del torn judicial i tres del torn de juristes de competència reconeguda. El Ple elegeix els vocals que integren la Comissió Disciplinària, el mandat dels quals, llevat de les substitucions que siguin procedents, és de cinc anys.

La Comissió Disciplinària ha d’actuar amb l’assistència de tots els seus components i sota la presidència del vocal d’origen judicial de més categoria i antiguitat. En cas d’impossibilitat transitòria o absència justificada d’algun dels seus components, la Comissió Permanent l’ha de substituir per un altre vocal d’idèntica procedència.

Competeix a la Comissió Disciplinària resoldre els expedients disciplinaris incoats per infraccions greus i molt greus i imposar, si s’escau, les sancions que corresponguin a jutges i magistrats, amb l’única excepció dels supòsits en què la sanció proposada sigui de separació del servei. Els acords sancionadors de la Comissió Disciplinària a què es refereix el número anterior són recurribles, en el termini d’un mes, en alçada davant el Ple. La Comissió Disciplinària ha de conèixer igualment els recursos d’alçada que s’interposin contra les resolucions sancionadores dels òrgans de govern intern dels tribunals (Articles 603 i 604 de la LOPJ).

Promotor de l’acció disciplinària

 

I. Consideracions generals

La Llei orgànica 4/2013, de 28 de juny, de reforma del Consell General del Poder Judicial va modificar en diversos punts la Llei orgànica del Poder Judicial 6/1985, d’1 de juliol. Un d’ells afecta l’exercici d’una de les potestats que l’article 122 de la Constitució espanyola atorga al Consell, la relativa a l’exercici de la potestat disciplinària judicial, també regulada pels articles 414 a 427, ambdós inclosos, de la LOPJ.

En aquest àmbit són determinants tant l’article únic de la Llei orgànica 4/2013 esmentada, que crea l’article 605 de la Llei orgànica 6/1985, com la seva disposició transitòria setena.

  • L’article 605 estableix que “La recepció de queixes sobre el funcionament dels òrgans judicials, la recepció de denúncies, així com la iniciació i instrucció d’expedients disciplinaris i la presentació dels càrrecs davant la Comissió Disciplinària corresponen al promotor de l’acció disciplinària”.
  • Per part seva, la disposició transitòria setena disposa que:
    “1. Des que es constitueixi el primer Consell General del Poder Judicial de conformitat amb el que disposa aquesta Llei orgànica, i mentre no es modifiqui en matèria disciplinària la Llei orgànica del Poder Judicial, totes les referències que aquesta última fa als instructors delegats dels expedients disciplinaris s’han d’entendre referides al promotor de l’acció disciplinària, així com als lletrats del Consell General del Poder Judicial que l’assisteixin.
    2. A partir del moment previst a l’apartat anterior, la iniciació del procediment disciplinari serà acordada pel promotor de l’acció disciplinària o, si escau, per la Comissió Permanent, de conformitat amb el que disposa aquesta Llei orgànica”.

II. Aspectes bàsics d’actuació

Els aspectes bàsics de l’actuació del promotor de l’acció disciplinària són els següents:

  • Instruir els expedients disciplinaris incoats als membres de la carrera judicial.
  • Vetllar pel compliment de les garanties constitucionals i legals en la tramitació dels procediments disciplinaris.
  • Coordinar els criteris d’actuació en matèria d’investigació de les infraccions disciplinàries.
  • Tramitar i resoldre les queixes i denúncies de contingut disciplinari formulades davant del Consell General del Poder Judicial i remetre les propostes corresponents a la Comissió Disciplinària.
  • Garantir, en termes d’eficàcia i transparència –amb ple respecte a la normativa en matèria de protecció de dades–, l’exercici adequat de la funció d’investigació i instrucció de les infraccions disciplinàries judicials.

III. Competències i estructura

D’acord amb el marc normatiu esmentat, les competències del promotor de l’acció disciplinària són essencialment dues: la recepció de queixes i denúncies, i la pròpiament disciplinària: incoació, instrucció i formulació de plecs de càrrecs i, si escau, proposta de resolució davant la Comissió Disciplinària.

a) Queixes i denúncies

Les comeses en aquesta àrea quedarien integrades amb el sistema de queixes i denúncies previst al Reglament 1/1998, de 2 de desembre, de tramitació de denúncies i queixes relatives al funcionament dels jutjats i tribunals, i a la Instrucció 1/1999, que conté el protocol de servei, els formularis de tramitació de queixes i reclamacions i informació prèvia al ciutadà.

Aquesta funció no ha quedat alterada en el seu desenvolupament per la reforma de la Llei orgànica 4/2013, i està sent exercida per la Unitat o Subdirecció d’Atenció Ciutadana, integrada per l’anterior Unitat d’Atenció al Ciutadà que depenia del Servei d’Inspecció i que va ser adscrita al promotor de l’acció disciplinària per Resolució de la Secretaria General de 25 de març de 2014.

En aquesta es dóna resposta a les reclamacions, queixes i denúncies que no presenten rellevància disciplinària. Es pot reclamar informes dels òrgans afectats per a la més correcta delimitació dels fets.

b) Actuació disciplinària

Aquesta comesa del promotor de l’acció disciplinària és la que ha quedat profundament afectada per la Llei orgànica 4/2013 esmentada.

Fins a la recent reforma, la Comissió Disciplinària era l’òrgan, únic, encarregat de decidir la incoació del procediment, de designar l’instructor i, finalment, de sancionar un jutge o magistrat o d’arxivar els càrrecs. A més d’això, els articles 152.6 i 421.1,a) i b) de la Llei orgànica 6/1985 del Poder Judicial regulaven les facultats disciplinàries dels presidents de Tribunal Suprem, superiors de justícia i Audiència Nacional, així com de les seves sales de govern.

Aquest sistema canvia ara, ja que una de les màximes innovacions rau precisament en la transformació de la funció de la Comissió Disciplinària i el procediment disciplinari. Efectivament, a partir de l’entrada en vigor de la reforma –4 de desembre de 2013–- es produeixen dues modificacions essencials:

  • L’article 605 de la Llei crea la figura del promotor de l’acció disciplinària, càrrec que, juntament amb altres funcions que abans residien en diversos serveis del Consell del Poder Judicial, assumeix la funció de decidir sobre la incoació i instrucció del procediment disciplinari, la formulació del plec de càrrecs i l’emissió de la proposta de resolució, introduint d’aquesta manera el principi acusatori i la professionalització de la instrucció del procediment disciplinari, fins ara encomanada, cas per cas, a magistrats que havien de seguir exercint la seva activitat ordinària.
  • La Comissió Disciplinàriaes constitueix com un òrgan decisor dels procediments disciplinaris per infraccions greus i molt greus, imposant les sancions pertinents, excepte la sanció de separació del servei que, per la seva extrema gravetat, correspon al Ple del Consell.
  • Subsisteix la facultat disciplinària dels presidents de Tribunal Suprem, dels tribunals superiors de justícia i de l’Audiència Nacional, així com de les seves sales de govern, en l’àmbit de les infraccions lleus.

Aquesta funció la duen a terme dues unitats diferenciades:

  1. Unitat o Subdirecció d’Actuacions Prèvies, que era la Unitat d’Informes dependent del Servei d’Inspecció i que va ser adscrita al promotor de l’acció disciplinària per Resolució de la Secretaria General de 25 de març de 2014. En aquesta es tramiten les actuacions prèvies necessàries per a la inicial comprovació i valoració dels fets que poden tenir rellevància disciplinària.
  2. Unitat o Subdirecció Disciplinària, que deriva parcialment de la Secció de Règim Disciplinari que recolzava la Comissió Disciplinària i que també va ser adscrita al promotor de l’acció disciplinària per Resolució de la Secretaria General de 25 de març de 2014. En aquestes es tramiten els expedients disciplinaris.

PROMOTOR DE L’ACCIÓ DISCIPLINÀRIA

  • Sr. Ricardo Gonzalo Conde Díez

COMPOSICIÓ COMISSIÓ DISCIPLINÀRIA:

  • Sr. Wenceslao Olea Godoy
  • Sr. Álvaro Cuesta Martínez
  • Sr. Gerardo Martínez Tristán
  • Sr. Enrique Lucas Murillo de la Cueva
  • Sr. Juan Manuel Fernández Martínez
  • Sr. Juan Martínez Moya
  • Sr. José María Macías Castaño