Presentació

Ja fa temps que la Unió Europea indica als seus estats membres que l’accés a la justícia és un dret fonamental i una condició d’eficàcia dels ordenaments i els recorda que el reconeixement d’un dret no serveix de res si no es creen instruments adequats per fer-lo valer. Per això, en les seves directives, decisions i recomanacions els demana, exhorta i ordena per últim facilitar l’accés a la justícia i, per aconseguir-ho, potenciar mètodes alternatius de solució de conflictes i crear serveis per fer-les realitat perquè són, juntament amb la jurisdicció, una forma de justícia.

El Consell és l’òrgan de govern dels jutges, sobre els quals recau el mandat constitucional de jutjar i fer executar allò jutjat. Formem part, per tant, d’aquest servei públic que és l’Administració de justícia. Des d’aquest àmbit de servei públic, no podem quedar-nos impassibles davant el que demanda la ciutadania: la solució dels seus problemes, més enllà de la resposta encotillada de lleis que sovint no comprèn i que ni la consolen, ni alleugen el seu dolor o preocupació.

La mediació és, sens dubte, el sistema alternatiu de solució de conflictes més conegut. La mediació pot definir-se com un model de solució de conflictes que, mitjançant la intervenció d’un “tercer” neutral i imparcial, ajuda dues o més persones a comprendre l’origen de les seves diferències, conèixer les causes i conseqüències del que ha passat, confrontar les seves visions i trobar solucions per resoldre-les. Des d’aquesta reflexió el Consell General del Poder Judicial s’ha sentit concernit i aposta des del 2005 per recolzar i afavorir diverses línies de treball, de suport actiu a la mediació en diferents àmbits. La línia de treball s’ha consolidat en l’àmbit familiar i en l’ordre penal. I s’ha anat ampliant a la mediació civil, social i contenciosa administrativa.

El Consell anterior va fer de la mediació intrajudicial un dels pilars del seu Pla de modernització de la justícia. Aquest Consell revalida cada dia el seu compromís amb la qualitat i la modernització de la justícia i per això dóna suport de forma decisiva a la mediació. I si bé la nostra tasca es dirigeix sobretot a la mediació intrajudicial –atès que és el nostre àmbit propi d’actuació-, som conscients que a tots els països del nostre entorn la mediació intrajudicial ha servit sempre com a motor d’arrossegament d’aquesta altra forma de justícia, és a dir, de la mediació tant intrajudicial com extrajudicial. De tal manera que en recolzar i impulsar la mediació intrajudicial contribuïm al coneixement, la implantació i el desenvolupament de la mediació en general.

Analitzat el panorama existent quan va començar el seu mandat, el CGPJ ha considerat que les línies d’actuació principal han de ser tres:

  1. Consolidar la mediació intrajudicial com a sistema de resolució de conflictes complementari a la jurisdicció.
  2. Visualitzar la tasca que el Consell duu a terme en matèria de mediació, tant davant els membres de la carrera com per a la resta de professionals vinculats a la mediació i a la ciutadania en general.
  3. Vetllar per la qualitat de la mediació intrajudicial que es duu a terme en els òrgans jurisdiccionals.

Per fer-ho s’ha traçat un full de ruta que tendeix sobretot a l’homogeneïtzació de la mediació a tot el territori nacional i a assegurar la qualitat dels serveis.

El CGPJ impulsarà la implantació de serveis de mediació de qualitat en tots els òrgans judicials del territori nacional, i intensificarà la seva actuació en aquells en què la mediació aparegui menys desenvolupada. El primer pas per aconseguir-ho és la imprescindible coordinació institucional. Per això aquest Consell es proposa crear un marc de col·laboració amb aquells que competencialment tenen encarregada aquesta forma alternativa de justícia. Per aconseguir-ho el 27 d’abril passat es van subscriure tretze convenis marc de col·laboració amb el Ministeri de Justícia i amb les dotze comunitats autònomes, amb transferència competencial en aquesta matèria de justícia. El 3 de desembre passat va tenir lloc la reunió constitutiva de les comissions de seguiment d’aquests convenis. Durant aquesta tots els membres van arribar a una sèrie de compromisos d’actuació que es poden resumir en un compromís global de col·laboració i treball en comú per a l’impuls conjunt de la mediació. Continuem treballant per completar aquest arc institucional de treball, amb la confiança que tant els poders públics com les institucions i la ciutadania són capaços de solucionar de forma autònoma i pacífica els seus conflictes si es crea l’espai i els recursos adequats per fer-ho, atès que això és en definitiva un exercici elemental de la llibertat i responsabilitat democràtiques.

Com a òrgan de govern dels jutges, continua sent per a nosaltres una tasca imprescindible la formació dels membres de la carrera. Ja fa molts anys que s’ofereixen cursos en tots els àmbits jurisdiccionals, en tots els territoris i tant en cicles de formació inicial –Escola Judicial– com contínua.

En aquesta àrea de Mediació del web hi ha tota la informació referida a aquestes línies de treball: relació d’òrgans implicats en el projecte, dels serveis de medicació, dades desagregades per comunitats autònomes i per ordres jurisdiccionals, informes periòdics de gestió, protocols de derivació a mediació, convenis subscrits amb administracions i institucions per a la posada en marxa dels projectes, legislació, jurisprudència, estudis doctrinals, bibliografia, notícies i avisos relacionats amb la mediació.

En l’àrea restringida s’ofereix a la carrera judicial un fòrum de reflexió i consulta per a intercanvi de problemes, dificultats tècniques, substantives o processals i suggeriment de possibles solucions.