L’Escola judicial compleix 20 anys

Des de la seva entrada en funcionament a l’any 1997, un total de 2.922 alumnes han passat per les seves aules, el que suposa el 55 per cent dels jutges avui en actiu. El perfil mitjà dels jutges que s’han format a l’Escola és el d’una dona, de 29 anys, nascuda a Madrid o Andalusia, i sense familiars que exerceixin cap professió jurídica. La formació que es dóna als jutges combina les més innovadores metodologies a l’ensenyament del Dret amb estades i visites d’estudi i pràctiques tutelades als Jutjats

Autor
Comunicación Poder Judicial
L’Escola judicial compleix 20 anys

El 26 de febrer de 1997, les deu dones i els quinze homes que integraven la 48 promoció de jutges espanyols, van iniciar les seves classes a l’Escola Judicial del Consejo General del Poder Judicial, inaugurada vuit dies abans. Vint anys després, per les seves instal·lacions -situades a Barcelona, a la serra de Collserola- han passat un total de 2.922 alumnes, la qual cosa representa gairebé el 55 per cent dels jutges i jutgesses avui en actiu.

La posada en marxa de l’Escola Judicial, va suposar un canvi radical en la forma de preparació dels jutges que s’havia seguit fins aleshores, ja que aquesta matèria va deixar de dependre del Poder Executiu per ser assumida en la seva integritat, pel CGPJ, fet que va permetre als membres de la Carrera Judicial, i als que aspiraven a ingressar en ella, una formació diferenciada de la resta de professions jurídiques.

Des d’aquell moment, i en les dues dècades transcorregudes des d’aleshores, les desenes d’homes i dones que han format part de l’Escola Judicial, han treballat per poder assolir l’objectiu establert a l’article 307.1 de la Llei Orgànica del Poder Judicial: procurar als jutges espanyols, una formació “integral, especialitzada i de gran qualitat”.

Els jutges en pràctiques

Dona, de 29 anys, nascuda a Madrid o Andalusia, sense experiència laboral prèvia i, sense familiars que exerceixin una professió jurídica. Aquest és el perfil mitjà dels 2.922 jutges que en aquests vint anys han sortit de l’Escola Judicial per ocupar les seves destinacions.

Només la primera de les vint promocions que han passat per l’Escola, tenia més homes que dones entre els seus components: 15 dels seus 25 membres, eres barons. Des d’aleshores, la presència femenina sempre ha superat el 50 per cent, arribant al 74% en la promoció 61a –la que va entrar al centre al 2009-, en la que cent dels seus 135 integrants eren dones. En total, les dones representen el 64,6 per cent de tots els alumnes d’aquestes dues dècades (1.888 de 2.922).

Els jutges en pràctiques arriben amb una mitjana de 29 anys a l’Escola Judicial, després d’haver passat al voltant de quatre anys i quatre mesos preparant les oposicions. Menys del 10 per cent dels alumnes tenien menys de 25 anys quan van ingressar al centre, i un percentatge encara menor –l’1,64 per cent- superava els 40 anys.

Segons el lloc de naixement dels jutges en pràctiques, més d’un terç dels que han passat en aquests vint anys per l’Escola eren de Madrid o Andalusia. Aquestes dues Comunitats Autònomes -amb 527 i 517 representants, respectivament- encapçalen una classificació que segueixen Castella i Lleó (293), la Comunitat Valenciana (272) i Catalunya (221). A l’altre extrem, Illes Balears és la Comunitat d’origen de menys alumnes: 24.

Les dades estadístiques revelen també que el 65 per cent dels alumnes de l’Escola no tenien cap experiència laboral prèvia, i que el 75 per cent dels jutges en pràctiques tampoc tenia cap familiar que exercís una professió jurídica. Entre els qui sí en tenien un, no arriben al sis per cent els que declaraven una relació familiar amb un jutge o magistrat.

La formació inicial: el mètode del cas

Un cop aprovades les oposicions, els que aspiren a ingressar a la Carrera Judicial han de superar un curs que inclou tres fases: un programa teòric-pràctic de formació multidisciplinar, un període de pràctiques en diferents òrgans de tots els ordres jurisdiccionals i una etapa final en la que els jutges i jutgesses en pràctiques desenvolupen funcions de substitució i reforç.

Algunes de les metodologies utilitzades per l’Escola Judicial han estat reconegudes a nivell europeu com a millors pràctiques per a la formació judicial: una és la utilització del cas pràctic obert utilitzant el Jutjat virtual.

Sota la premissa que a l’Escola Judicial no es tracta tant de transmetre coneixements que se suposen ja adquirits, sinó sobretot d’aplicar-los, el mètode del cas constitueix la columna vertebral de l’activitat docent i s’ha perfeccionat fins desenvolupar tres variants diferents:

El cas tancat: el treball se centra en dossiers fonamentats en expedients judicials. Els jutges en pràctiques elaboren ponències a partir d’aquest material i es generen debats participatius. L’objectiu és posar-se en condicions de resoldre el conflicte dictant sentència, visionant prèviament, en el seu cas, l’enregistrament complert del judici.

El cas seqüenciat: basat en la recepció progressiva de la informació, s’inicia mitjançant l’entrega als alumnes del tipus de documentació amb la que un ciutadà aniria al seu advocat. Amb això prepararan la minuta d’una demanda, que després compararan amb la demanda real, per anar avançant pas a pas en el desenvolupament del cas. L’últim dia de la pràctica han de dictar sentència.

El cas obert: en estreta col·laboració amb diferents Jutjats, alguns dels casos que hi entren ho fan també, de forma simultània i gràcies a les noves tecnologies, a l’Escola Judicial, que funciona com “Jutjat virtual”. Els alumnes continuen la tramitació del procediment i assisteixen a distància al desenvolupament dels actes programats, generalment judicis verbals i audiències prèvies de judicis ordinaris. En concloure, han de dictar sentència, amb la mateixa informació de la que disposa el titular del Jutjat i abans de que ho faci aquest.

La vocació internacional de l’Escola Judicial

Des de la seva creació, l’Escola Judicial del Consell General del Poder Judicial ha tingut una decidida vocació internacional que es tradueix en la seva activa participació en xarxes de formació judicial en l’àmbit de la Unió Europea, Iberoamèrica i el mòn àrab.

Així, l’Escola és membre de la Red Europea de Formació Judicial (REFJ), que integra a les Escoles Judicials i organismes responsables de la formació dels jutges als Estats membres de la Unió Europea; de la Red Iberoamericana de Escuelas Judiciales (RIAEJ), que inclou una trentena de Escoles Judicials i Instituts Iberoamericans de formació de jutges i fiscals; i de la Red de Formación Judicial Euro-Àrabe (RFJEA).

A més a més, l’Escola Judicial és la seu principal de l’Aula Iberoamericana, una iniciativa posada en marxa pel CGPJ per encàrrec dels presidents de les Corts Supremes i els Tribunals Suprems de Justícia iberoamericans. Des de 1999, un total de 2.176 magistrats, jutges i altres operadors jurídics de vint països iberoamericans i de Guinea Equatorial han participat en les 107 activitats desenvolupades en aquest forum de formació i intercanvi judicial especialitzat.

Commemoració del 20 aniversari

El Consejo General del Poder Judicial desenvoluparà al llarg de 2017 diferents iniciatives per commemorar el vintè aniversari de l’Escola Judicial, incloent una campanya a les xarxes socials –a través dels perfils @PoderJudicialEs i @Esc_Judicial a Twitter i del compte del CGPJ a Facebook- sota l’etiqueta #20añosEJ.

També es potenciarà la informació sobre l’Escola a la pàgina web www.poderjudicial.es, on es podran consultar textos i imatges sobre la seva història, funcionament i estructura, així com sobre la metodologia d’ensenyament i els plans docents.

Aquests continguts estan també presents en un llibre editat en castellà i anglès amb motiu del 20 aniversari del centre, i amb una versió en català que estarà també disponible a la pàgina web del Consejo en format pdf.

L’Escola Judicial celebrarà demà dijous una jornada de portes obertes dirigida als mitjans de comunicació que començarà amb cafè informatiu amb la direcció del centre i durant el que els periodistes podran conèixer les instal·lacions, assistir a algunes classes i parlar amb professors i alumnes.